Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, November 29, 2016

Bagaimana Memulihkan Kulit Muka yang Tercemar dengan Merkuri? ~Bhgn1~

Opss! Blog aku berhabuk lagi. Kenapa? Sebab aku jenis yang perlukan feel untuk membuat sesuatu. Aku perlukan mood untuk menulis. Malah, jika ditambah dengan emosi yang melimpah ruah, hasil tulisan aku akan jadi lebih menarik. Eh, terangkat bakul sendiri la pulak 😁 Walaupun sedikit memalukan tetapi itu fakta, ok. 😂

Baiklah, seperti yang aku janjikan sebelum ni, aku kongsikan sedikit pengalaman aku memulihkan kulit muka yang tercemar dengan merkuri.

Aku pakai produk2 yang tercemar ni lama. Bertahun-tahun. Jadi, bayangkan la berapa banyak toxic yang terkumpul kat kulit muka aku ni. Haish, ngeri! Lagi ngeri bila aku mengalami sendiri kesan-kesan merkuri tu. Cuak tahap tinggi! Bintik merah penuh muka. Kulit muka pun jadi gelap. Kusam gila. Pedih dan merah macam sunburn. Tak percaya? Nah, gambar sebagai bukti! 😭

Ini pun aku tunjuk kat pipi je. Lagi ngeri kalau korang tengok full picture. Lagi dasyat!

Orang sekeliling mula tegur aku. Aku jadi panic. Nak cepat-cepat hilangkan semua tu dari muka aku. Tapi dalam masa yang sama aku tak nak tertipu lagi. Tak nak main tangkap muat ja beli produk lain. Takut nanti makin bertambah teruk pulak. Jadi, dalam panic aku masih cool 😅 

Aku mula selidik bagaimana nak pulihkan kulit muka aku yang dah tercemar teruk ni. Aku google dan tanya orang-orang yang rapat dengan aku. Aku tanya produk apa yang diorang pakai dan aku perhatikan jugak kulit muka diorang. Dalam aku dok selidik tu, budak part-time yang tegur aku dulu tu share la sikit pasal produk yang dia pakai. MARY KAY. Start dari situ, aku mula buat research sikit pasal produk Mary Kay.

Aspek-aspek yang diambilkira dalam memilih produk kecantikan

1. Harga
First impression aku pada produk Mary Kay ni ialah mahal. Tapi bila aku buat comparison dengan produk-produk yang lain, harga tu takde la melampau sangat pun. Tambah pulak produk tu boleh pakai dalam jangka masa yang lama. 6 hingga 8 bulan. Jadi bila di tolak bahagi darab bagai, harga dia munasabah.

2. Bahan-bahan yang digunakan
Produk Mary Kay tidak mengandungi bahan kimia yang terlarang atau merbahaya. Malah, ada produknya yang berunsurkan tumbuh-tumbuhan. Maka, seharusnya adalah selamat.

3. Selamat
Semua produk Mary Kay telah diuji dan dikaji atau dalam erti kata lain it's clinically tested or laboratory tested. Tidak seperti produk lain terutama yang mengandungi merkuri tu. Kebanyakannya aku rasa beli krim tu then letak dalam bekas and print label sendiri. Haish!

4. Jaminan
Yang paling best produk Mary Kay ni ada 90 Days Satisfaction Guarantee. Means kalau tak puas hati dengan produk dia atau dirasakan seperti tidak sesuai dengan kulit, kita boleh kembalikan produk yang dibeli tu dalam masa 90 hari dari tarikh ia dibeli. Diorang akan tukar ganti produk tu dengan produk yang lebih sesuai dengan kulit atau boleh refund duit. Perghhh, sangat meyakinkan!

5. Konsultan kecantikan
Menariknya lagi produk ni, ada consultant yang akan selalu pantau kau punya progress kulit muka. Jadi, kau takde la terpinga-pinga mana satu nak pakai. Ye la, banyak kot jenis-jenis produk dia. Ataupun bila korang panic tiba-tiba sesuatu naik kat muka dan patah semangat, at least ada la tempat untuk korang mengadu dan minta nasihat.

So, setelah mengambil kira aspek-aspek di atas, aku memilih untuk try Mary Kay. 💕

p/s: Bersambung lagi. Aku tak suka post yang panjang. Bosan membaca. Sebab tu aku pecahkan post-post aku kepada beberapa bahagian. Semoga bermanfaat!

No comments: