Daisypath Anniversary tickers

Thursday, April 5, 2018

Day 2: Osaka, Jepun Musim Luruh (Autumn) 2016 7H6M

Pergh!!! Langsung tak boleh nak keep track untuk update blog. 😅 Lamanya la kan. Bila nak habis cerita di Osaka, Japan ni? Baru nak masuk Day 2 ni. Ada lagi sampai Day 7. Ha ha. Harap korang bertabah la, ya. 💪 Ok, Day 2 in Japan. Misi utama pada hari tersebut ialah melawat sekitar Kyoto. So, selepas breakfast ala kadar, kami terus keluar dari guest house dan berjalan kaki ke Nagai Station untuk ambil subway ke Shin-Osaka StationKalau nak merasa naik Shinkansen (Japan’s high speed bullet trains), boleh la beli tiket di Shin-Osaka Station ni. Kami tak naik pun sebab ia tidak tersenarai dalam senarai tempat yang kami ingin lawati dan tidak termasuk dalam belanjawan kami. Ha ha. Maka, sekadar lalu sambil ambil gambar je.

Kaki tu 🙈

Kemudian, kami menyambung perjalanan dari situ ke Kyoto Station.

Di Kyoto Station, kami beli Kyoto one-day bus pass sebab memang nak pusing Kyoto 1 hari suntuk. So, jimat sikit kan.

Dah beli tiket tu, kitorang cepat-cepat la pergi beratur ke platform yang betul untuk naik city bus ke destinasi pertama kami pada hari itu iaitu Fushimi Inari Shrine yang terkenal dengan torii, pintu gerbang berwarna oren.

Beratur tunggu bas sampai

Fushimi Inari Shrine ini ialah salah satu tempat yang aku rasa korang wajib datang sebab pemandangannya sangat cantik dan masuk adalah percuma. Dari pintu masuk lagi korang akan rasa teruja yang melampau. Mungkin faktor warna oren yang mengancam dan seksi. 😁 Selain terkenal dengan torii yang berwarna oren, ia juga sinonim dengan haiwan rubah atau fox. Bukan saja-saja tau, ada simboliknya. Tapi malas pulak aku nak mengarang kat sini, korang cari la sendiri infonya ya. 😜

Untuk pengetahuan, torii ini laluannya agak sempit. Jadi, kena pandai cari angle untuk ambil gambar sebab orang memang sesak gila. So, gunalah kebijaksanaan korang untuk dapat the best shot.

Laluan torii

Got the angle but use the wrong camera (low quality) 💢

Souvenir pun banyak boleh beli di sini sebab ada yang unik dan hanya boleh didapati di sini sahaja. Harganya sangat berpatutan. Sebelum menyambung perjalanan ke destinasi seterusnya, kami singgah di salah satu gerai yang menjual jus orange yang boleh terus diminum dari buah. Maksudnya, tebuk lubang pada buah dan letak straw. Malas nak share gambar sebab tak cantik dek kerana poor quality of camera. Tapi korang jangan bayang saiznya macam oren sunquick kat Malaysia tu pulak. Ha ha. Besar sikit dalam 2 @ 3 kali ganda. Sedap dan fresh sangat!

Oleh kerana terlalu asyik menikmati pemandangan cantik dan sibuk mengambil gambar sana sini di shrine tersebut, kami telah tersasar dari perancangan masa kami. Akibatnya, kami terpaksa berkejaran menaiki bas dan berjalan untuk ke tempat lunch. Namun, nasib kami kurang baik kerana apabila sampai, restoran tersebut tutup kerana rupanya hari itu adalah public holiday. Patutlah ramai semacam. Sana sini penuh orang. Takde pilihan lain, kami terpaksa berpatah balik dan menukar pelan. Lastly, kami mengambil keputusan ke Restoran Halal Gion Naritaya. Makanan sedap sangat! 👍 Malah, ada surau kecil. Tandasnya juga dilengkapi dengan tempat wudhu'. Sangat menyenangkan. Walaupun agak sempit tetapi selesa dan bersih.

Chicken Rice bowl Set 1,200円 (Sho-yu Ramen + Soy Sauce Flavoured Chicken Rice Bowl)

Halal wagyu rice bowl 850円

Setelah selesai makan dan solat, kami ke Yasaka Shrine. Di sini, boleh lihat ratusan lantern atau tanglung. Better pergi malam, boleh tengok cahaya tanglung.

Dari Yasaka Shrine kami terus berjalan ke Maruyama Park. Sebenarnya, park ini terkenal untuk cherry blossom viewing spot tetapi kami pergi masa tengah beralih musim kan, so tak dapatlah tengok.

Then, kami berjalan-jalan di Pontocho, Kawaramachi dan Shinkyogoku Shopping Street serta Philosopher Path. Pada saat itu, kami tidak banyak bergambar. Hanya berjalan menikmati keindahan malam sambil sedikit aktiviti membeli-belah kerana masing-masing sudah hampir kehabisan tenaga dan bateri kamera serta handphone juga telah nazak.

Oleh kerana terlalu letih, kami mengambil keputusan untuk singgah di Ashoka Indian Restaurant yang terletak di Shinkyogoku Shopping Street untuk bungkus makan malam dan terus balik ke guest house.

Take away dinner from Ashoka Indian Restaurant

Setelah bekerjasama melakukan laundry, kami pun terus tidur. Tamat Day 2 di Jepun.

p/s: Majoriti makanan Jepun yang kami makan sepanjang di Jepun adalah berunsurkan mi (noodles) atau ramen. Even, menu nasi pun mesti akan dipasangkan dengan noodles atau soba. Nasib baik sedap untuk aku yang tidak berapa suka dengan makanan berjenis mi berkuah. 😋