Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, April 9, 2018

Day 3: Osaka, Jepun Musim Luruh (Autumn) 2016 7H6M

Alhamdulillah. Allah itu Maha Adil. Orang yang berusaha keras dan ikhlas dapat ganjaran. Orang yang banyak memberi alasan dan mencari jalan pintas untuk berjaya juga dapat habuannya. Sama-samalah kita bermuhasabah diri, mengambil iktibar dan perbaiki diri ke arah yang lebih baik. Ok, cukup sedikit makanan untuk rohani. Jom sambung cerita di Jepun. 💕 

Hari ini nak kongsi tentang hari ketiga di Jepun. Misi hari ketiga juga melawat sekitar Kyoto. Cuma rasa excited lebih sikit dari hari lain sebab destinasi pertama kami pada hari tersebut ialah melawat Arashiyama iaitu antara tempat yang kami boleh kategorikan sebagai tempat yang wajib dilawati di Jepun. Sejak tengok gambar-gambar di Google semasa buat research untuk confirmkan itinerary dengan tour guide, terus jatuh cinta pandang pertama dengan tempat ini dan langsung pesan pada tour guide supaya jangan buang tempat ini dari itinerary kami. Ha ha. Sampai macam tu sekali la kan.


Pagi itu kami keluar awal sedikit dari biasa sebab Arashiyama ni jauh sedikit. Seperti biasa, setelah bersarapan bagi mengalas perut buat tenaga untuk memulakan hari, kami keluar dari guest house berjalan kaki ke Nagai Station untuk ke Kyoto Station. Kenapa ke Kyoto Station lagi? Kyoto Station ni sebenarnya boleh diumpamakan sebagai KL Sentral la di Malaysia. Macam-macam jenis public transport boleh didapati di sini. Cuma bezanya keluasannya lebih besar berganda-ganda. Di Kyoto Station, kami naik bas ke Arashiyama iaitu perhentian terakhir bas tersebut. Jadi, lama la jugak dalam bas tu sampai tertidur. Ha ha. Faktor bangun awal juga barangkali. Turun bas tu, mata masih separuh mengantuk. Dalam dok berjalan tinjau keadaan sekeliling, tour guide beritahu ada satu kedai ni jual green tea ice cream atau matcha ice cream dengan harga yang murah. Terus segar mata. 😁 Kebetulan memang nak cuba green tea ice cream di Jepun. Maka, terus capai purse dan beli. Tak rugi. Sedap dan memang betul murah. Sepanjang 7 hari di Jepun, aku dok perhati juga la harga matcha ice cream kedai lain, memang harga yang ditawarkan oleh kedai ini antara yang termurah. Memang berbaloi.



Green Tea Ice Cream or Matcha Ice Cream
Setelah menikmati green tea ice cream, kami berjalan menyusuri Katsura River. Best layan bunyi air mengalir sambil kejar burung 😁


Nampak tak jambatan panjang dalam gambar di atas? Itu adalah Togetsukyo Bridge yang panjangnya 155m kalau tak salah. Nampak macam jambatan biasa tapi sebenarnya bukan biasa-biasa. Ia menjadi landmark Arashiyama. Jambatan ini menjadi tumpuan dan tarikan pelancong kerana pemandangan di sekitarnya.

Pemandangan dari atas Togetsukyo Bridge
Kombinasi antara, bukit, sungai dan sampan atau boat kecil menjadikan pemandangan di atas jambatan ini cukup indah. Bayangkan saat mekarnya cherry blossoms atau saat autumn leaves telah bertukar warna, pasti pemandangannya sangat memukau. Menyesal tak bawa kamera yang cantik. Hanya guna kamera handphone sahaja. Jadi, kualiti gambar pun sedang-sedang sahaja.

Kemudian, kami berjalan ke sekitar pekan Arashiyama. Menariknya di sini, banyak perkhidmatan beca tarik. Kami tak cuba pun, sekadar tengok sahaja sebab kami berpendapat harganya agak mahal. Banyak juga kedai menjual pelbagai barangan seperti makanan dan cenderamata yang dijual di sini. Cenderamata yang terkini dan terkenal ketika itu ialah handkerchief bercorak autumn leaves. 


Seterusnya, kami berjalan ke Bamboo Grooves iaitu destinasi utama yang kami ingin tuju di Arashiyama.


Entrance ke Arashiyama Bamboo Grooves
Ya Allah, cantiknya! Pokok-pokok buluh yang besar dan tinggi di kiri dan kanan membuatkan pemandangannya sangat indah. Malangnya, kamera aku buat hal. Kebanyakan gambar kabur jadi tak dapat nak kongsi gambar cantik di sini. Kecewa betul. Harap ada rezeki lagi sampai ke sini.


Sama seperti laluan torii di Fushimi Inari, laluan bamboo ini juga sesak dengan orang ramai. Maka, pandai-pandailah ambil gambar di sudut yang terbaik. 💪
Jalan keluar dari Bamboo Grooves ke river.

Sempat lepak di tepi sungai melihat boat kecil sebelum mencari lunch.
Lunch kami pada hari ketiga di Jepun adalah di Yoshiya Oku no Niwa, sebuah restoran halal di Arashiyama. Suasana dalam restoran ini agak eksklusif. Gaya restoran mewah. Tetapi harga menunya sangat berpatutan. Makanan pun sedap sangat. Boleh pilih tempat makan nak duduk bersila atau berkerusi. Kami memilih yang tidak berkerusi kerana nak melunjurkan kaki setelah puas berjalan sekitar Arashiyama.

Setelah mengisi perut, kami menaiki bas ke Gion. Di Gion, kami berjalan-jalan dari kedai ke kedai mencuci mata sambil mencari buah tangan untuk dibawa pulang ke Malaysia. Dalam dok berjalan tu, terjumpa pulak kedai yang jual coklat dan biskut dengan harga murah. Maka, memborong la kami di situ.

Dua gambar di bawah ini ialah Kamogawa Riverside. Boleh nampak orang melepak menghirup angin petang. Kata tour guide, kalau hari cuti lagi ramai yang melepak sini. Selain ikan, ada juga itik-itik comel berenang. Damai sungguh.




Destinasi seterusnya ialah Kiyomizudera Temple. Oleh kerana pada masa ini aku dan kawan aku yang sorang ni dah kurang stamina dan kaki pun sakit dek kerana banyak berjalan dan berdiri, kami berdua ambil keputusan tunggu di bawah sahaja. Sementara, tunggu yang lain mendaki ke temple tu, kami duduk sebentar makan snack sambil cuci mata di gerai cenderamata yang ada kat situ.


Setelah yang lain turun, kami menaiki bas ke Kyoto Station. Ingat lagi tak, aku ada cerita dalam entry Day 2 yang kami berkejaran ke tempat lunch tetapi malangnya restoran tersebut tutup. Jadi, untuk hari ketiga kami sekali lagi ke restoran tersebut iaitu Restoran Halal Ayam-YA yang terletak lebih kurang 300 meter dari Kyoto Station bagi menikmati dinner.





Sedap dan portion nya agak besar. Puas juga la nak menghabiskan satu mangkuk. Sampai terdampar kekenyangan. Ha ha. Dah isi perut, baru ada tenaga nak berjalan lagi kan. Maka, sebelum balik singgah sebentar di Bic Camera.




Macam-macam ada di Bic Camera ni. Ada jual basikal, barangan elektrik, barangan elektronik, mainan dan banyak lagi. Ada 7 tingkat semuanya. Niat di hati nak cari mainan untuk anak buah tetapi takde yang berkenan. Ada yang berkenan termahal pulak. So, pulang dengan tangan kosong. Kawan aku beli jam dekat sini.


  
Gundam


Jam buat peminat Hello Kitty
Selesai shopping di Bic Camera, kami pun pulang. Tamat Day 3 di Jepun.

p/s: Mood tengah rajin nak menulis. Semoga sempat habiskan semua entry Jepun sebelum mood terbang melayang. Pray for me! 💖

No comments: