Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, March 15, 2016

PeRkoNgSiaN mErBaHayA!!! ~PART 1~

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, masih istiqamah untuk update blog. Hehe. Hari ni nak berkongsi sesuatu untuk manfaat bersama. Terutama bagi kaum Hawa. Aku kongsikan pengalaman aku sendiri. Bukan cakap kosong. Bukan dari Pak Cik Google. Dan bukan juga dari orang lain.

Dari tadi asyik nak berkongsi tetapi berkongsi tentang apa? Tentang penjagaan wajah. Aku pasti semua orang nak nampak cantik, handsome, segak. Sebab tu sanggup berhabis untuk produk2 kecantikan. Aku pun sama jugak. Dulu time sekolah menengah memang aku tak pakai apa2 produk. Sebab kulit muka aku ok je, takde masalah. Aku dok asrama. Tengok kawan2 semua pakai produk. Aku rasa macam aku tak normal pulak. Haha. Sebab aku beranggapan kalau perempuan takde pakai krim bagai macam tak feminine lah. Tak lengkap. Atau dalam kata lain, kalau kau tak pakai produk2 kecantikan, kau bukan perempuan lah. Gitu! Maklumlah, time tu innocent. Haha. Naif.

So, aku pun outing dengan kawan, beli la pencuci muka Safi. Hihi. Lama-lama aku start beli 1 set. Lepas tu bila observe kawan lain pakai yang tu yang ni. Aku pun ikut. Sekejap Safi, sekejap Fair & Lovely, Ponds and macam2 la aku beli. Kulit muka ok je time tu tapi rasa tak selesa. Melekit. Bila pakai bedak jadi tak sekata. Bertampuk-tampuk. 

Kemudian, bila aku masuk matrikulasi, kakak aku pakai 1 produk ni. Jenis produk yang jual kat kedai2 jamu & yang seangkatan dengannya tu. Aku tengok kulit dia licin, putih. Aku berkenan. So, try pakai. Memang licin & bersih kulit muka. Tapi sekejap saja. Lama2 muka aku jadi merah. Pedih. Gosok sikit pun sakit. Semua yang jumpa aku, semua tanya soalan yang sama. “Tak sihat ke?”. Even Lecturer aku pun tanya. Stress aku time tu. Confident level pun turun. Segan bila berdepan dengan orang. Terutama time buat presentation dalam kelas. 

Masuk university aku tukar pakai produk biasa. Yang jual kat supermarket tu. Time tu muka aku ada jerawat. Jerawat tumbuh macam seminggu sekali. So parut penuh jugak la muka. Tapi bukanlah parut kekal. Sebab kan belum sempat parut ni nak hilang, jerawat baru tumbuh pulak. So berbintik2 juga la muka aku. 

Then, one day aku outing dengan kawan. Time aku masuk kedai belek2 tudung, kakak yang kerja kat kedai tu tegur aku. Dia promote satu produk ni. Dia siap refer pada kawan dia lagi sebagai contoh keberkesanan produk tu. Kononnya dulu muka kak tu teruk, sekarang ok. Aku & kawan termakan dengan kata dia. So, kami beli. Pakai seminggu terus naik jerawat kat pipi. Besar2 pulak tu. Hangin aku! Aku pergi semula kedai tu, aku jumpa kak tu. Tapi bukan kat kedai yang sama. Kat kedai lain. Haha. Dia tukar kerja dengan orang lain. Katanya tak nak dah kerja situ sebab ramai orang complain produk dia tak bagus. Hohoho. Apakah? Aku tukar produk. Tapi jerawat tu masih naik kat pipi. Besar2. Malu aku. Aku memang down betul time tu. Segan bila bertemu dengan orang. Rasa nak sorok muka. 

Lepas aku grad, time tengah tunggu nak konvo, aku jumpa 1 produk. Try. Licin! Walaupun kadang2 naik jerawat tetapi ok la dari dulu. Tapi parut jerawat dulu masih ada. Berbekas kat pipi aku. Macam berlubang2. Tahun 2012, masuk dunia pekerjaan, kakak ipar aku recommend 1 produk. Aku pakai memang berkesan. Licin, putih & gebu. Tapi kawan2 sekerja selalu tegur. Katanya kadang2 muka aku merah sangat. Macam sakit. Tapi aku tak kisah. Sebab aku rasa confident naik. Haha.

Then, one day ada budak part time yang kerja  sama unit dengan aku tegur. Tanya tentang produk yang aku pakai. Katanya kulit muka aku nampak tak sihat. Putih tapi tak sihat. Faham? Berminyak.. Merah.. Aku bagitau aku pakai M**** S******. Depan aku dia google kan sesuatu......

No comments: