Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 21, 2016

Part 1: Tempat Menarik Dilawati di Korea

Rajin aku update blog? Jangan tertipu. Macam yang aku cakap sebelum ni, penulisan aku berdasarkan mood. Kebetulan, sekarang mood nak menulis je 24 jam. So, sebelum mood tu melayang, kena cepat-cepat settle kan lambakan draft2 lama yang berkurun tertangguh. Itu yang update bertingkat-tingkat tu. 😆 Ok, sambung. Sebenarnya, aku nak kongsi itinerary sepanjang 8H7M di Korea tapi aku dah lupa susunannya sebab setahun dok peram entry ni. Tambah pulak aku tak sempat nak catat perjalanan sebab seronok sangat sampai buku nota dan pen tolak ke tepi. Huhu.. Jadi, aku kongsikan tempat-tempat yang aku lawati kat sana.

1. Ewha Womans University
Sepanjang di Korea, kami menginap di Shinchon Hostel. Sangat best dan selesa. Banyak kemudahan juga macam iron, washing machine dan pantry. Oleh kerana kedudukannya yang sangat dekat dengan Ewha Womans University (universiti perempuan yang terkenal di Korea), hari-hari kami berjalan ke universiti tu. Setiap pagi, ok!  Bergambar tak habis2. Lawa sangat oi kawasannya. Dekat entrance pun aku dah terpikat, apa lagi bila melangkah masuk. Aduhai. Dekat area situ jugak ada Ewha Womans University Fashion Street. Situ pun hari-hari dok ulang pergi. Macam-macam ada. Pakaian, accessories, kasut, makanan dan kosmetik. Schedule kami berjalan jauh sampai pukul 5 atau 6 sahaja. Malam untuk makan dan shopping di area berdekatan supaya dapat rehat yang secukupnya. Sebab tu setiap malam mesti datang sini. Dah macam pergi pasar malam je. Hahaha. 






2. Namsan Tower @ N Seoul Tower
Di sini banyak pokok sakura di kiri kanan jalan. Cantik sangat! Menariknya kat Namsan ni ialah ‘love padlock’. Setiap pasangan kekasih yang datang sini mesti akan letak mangga kunci yang ditulis dengan nama pasangan masing-masing.







3. Itaewon

Di Itaewon, banyak kedai makanan foreigners. Macam2 pilihan. Ada Indian, Middle East dan Asian foods. Halal food juga banyak di sini. Jadi, pengunjung muslim mesti kena datang. Best dapat makan makanan Korea halal 😍 Dah sampai sini, mesti kena singgah solat di Seoul Central Mosque, masjid terbesar di Korea Selatan.







4. Namsangol Hanok Village
Kalau nak merasa masa lampau di Korea boleh la datang sini. Dapat juga tengok upacara perkahwinan tradisional Korea dan dapat cuba permainan tradisional diorang. 





5. Bukchon Hanok Village
Di sini penuh dengan rumah tradisional Korea. Berbeza dengan Namsangol Hanok Village, Bukchon Hanok Village ialah residential area. Bermaksud rumah2 di situ masih dihuni oleh orang Korea. So, tak boleh buat bising atau suka hati redah masuk dalam kawasan rumah orang. Signboard pun banyak sana sebagai peringatan untuk pengunjung supaya tidak mengganggu ketenteraman penduduk. Kalau tak, merasalah kena halau dengan tuan rumah. Di sini juga ada terletaknya rumah lokasi penggambaran drama "Personal Taste". 😝. 






Selesai part 1. Fuh! Bukan main lama lagi aku siapkan entry ni. Salah aku juga tak susun gambar ikut tempat. Berterabur dalam folder. Apa-apa pun, nanti aku share lagi beberapa tempat lain yang menarik di Korea. Tunggu... 😎

p/s: Moga-moga dapat update part 2 sebelum mood hilang. Haishhh!

1 comment:

Pn Ayu said...

Rinduuunya korea oi! menusuk kalbu