Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, February 26, 2017

Part 2: Makanan Sedap di Korea

8. Banana Uyu / Susu Pisang
Datang Korea tak sah kalau tak try susu ni. Boleh beli di mana-mana convenient store di Korea. Perisa yang popular ialah banana tapi actually semua perisa pun sedap! Ada perisa banana (hijau), light (biru), strawberry (pink) dan lain-lain.



9. Coffee dan Smoothies
Orang Korea memang suka minum kopi. Di mana-mana saja ada jual kopi. Kopi ni dah jadi macam fesyen atau gaya hidup diorang. Drama Korea pun banyak adegan di kedai kopi. So, mesti kena try. Sepanjang 8H7M di Korea, aku cuba kopi di 2 tempat. First, beli di convenient store. Packaging menarik dan banyak pilihan. Walaupun instant tetap sedap. Sekali rasa pasti berkali-kali ulang beli. 💕


  
Second, beli di Hello Kitty Cafe, Hongdae. Masa sampai sini hujan renyai-renyai. Minum kopi panas yang ada muka kitty cute di atasnya sambil menikmati suasana cafe yang pinkish memang best! Ada juga dessert dijual di sini tapi kami tak try sebab nak simpan perut untuk makan ttoekbokki. 😁 


Selain coffee, kami try smoothies di MANGOSIX Coffee Dessert Cafe. Yang ni try sebab pengaruh drama Korea. Haha. 



10. Bingsu (Korean Shaved Ice)
Bingsu adalah sejenis ais yang diparut halus. Lebih kurang macam ABC atau ais kacang versi korea. Tetapi aisnya lebih halus dan tidak mudah cair. Tak macam ais kacang di Malaysia yang manis, bingsu ni sedikit plain. So, boleh tuang condensed milk untuk sedikit rasa manis. Kami try 2 bingsu dari 2 kedai yang berlainan. First, Injeolmi (Korean rice cake) Bingsu di Baekseol Gongju The World Dessert Cafe, Ewha Womans University. Sedap betul! Ais yang cair dalam mulut terus buat aku jatuh cinta pandang pertama kepada bingsu. Haha. Strongly recommended for you to try this!




Second, kami try Premium Fresh Strawberry Bingsu di Sulbing Dessert Cafe, Ewha Womans University. Toppingnya adalah fresh strawberry + cheese/milk flavored ice cream (tak ingat yang mana satu) + whipped cream. Boleh tambah condensed milk (dalam mangkuk kecil). Sedap!



Kesimpulannya kedua-dua bingsu pun sedap tapi perisa yang paling aku suka ialah Injeolmi! 💕 

11. Shrimp Burger
Ini lunch kami semasa ke SBS Drama Special Exhibition di KINTEX. Beli set (termasuk air dan fun fries) di Lotteria Fast Food Restaurant. Rasanya sedap dan tidak mengecewakan!



12. Turkish Kebab
Di Itaewon banyak sangat kedai makanan halal. Antara yang popular ialah Mr. Kebab Restaurant yang menjual Halal Turkish Kebab. Boleh pilih nak chicken, lamb, beef dan banyak lagi. Isi banyak dan sos pun sedap! Depan kedai ada jual aiskrim Turki. Aku ada try aiskrim Turki di Itaewon tapi bukan yang kat depan kedai ni pasal dah kenyang makan kebab masa tu. Haha. Tekstur aiskrim lain sikit dari aiskrim biasa. Macam liat tapi memang sedap! 


p/s: Rindunya pada Korean foods. Walaupun kat Malaysia dah berlambak tapi tetap tak sama  😭

2 comments:

Pn Ayu said...

Ana oiii. i is lapaqqq. jom pi korea lagi!

Farhana said...

Tu la. Rasa nak repeat jugak. Huhu.. InsyaAllah kalau ada rezeki.