Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, February 23, 2017

Street Foods di Korea yang Mesti Dicuba

Perasan tak kalau tengok drama atau show Korea especially Running Man, mesti ada episod yang diorang pergi pasar atau beli makanan di gerai tepi jalan. Macam best je bila tengok ekspresi muka diorang makan kat tepi jalan tu. Memang terliur habis! Jadi, dah alang-alang sampai Korea, aku try beberapa street foods. Memang sedap sangat! 😋

1. Hotteok (Sweet Korean Pancake)
Sejenis lempeng atau penkek yang ada inti. Ada banyak pilihan inti. Yang aku try tu dia letak madu. Beli di Namdaemun Market. 700 won sahaja sebiji. Perghhh! Sedap dimakan panas-panas terutama bila musim sejuk atau hujan. Memang kena sangat lah sebab time aku kat sana memang musim hujan. 




2. Gyeranppang (Korean Egg Bread)
Gyeranppang ni sebenarnya roti telur. Luarannya berwarna perang. Inti dalam lembut sangat. Sesuai makan panas-panas masa musim sejuk. Memang sedap!


3. Odeng (Fish Cake)
Odeng ialah fish cake yang dicucuk menggunakan lidi panjang dan dicelup ke dalam sup. Memang banyak gerai yang jual benda ni. Tapi apa yang membezakan mereka ialah sup tu sebenarnya. Seingat aku yang aku try tu supnya ada macam cili kering kot. Rasa pedas-pedas sikit tapi bukan lah pedas yang sampai berasap telinga. Sedang-sedang enak gitu. 


4. Sotong goreng tepung
Yang ni pun sedap. Rempah tepung dia tu memang terasa betul. Sotong dia pun takde la liat. Rasa pedas-pedas sikit.


5. Octopus Takoyaki
Boleh didapati di area Ewha University. Satu kotak ada 8 biji. Harga dalam 3,000 won kalau tak salah.


6. Kklutarae (Gula Tarik Korea)
Yang ni jumpa di Myeondong Market. Boleh lihat sendiri cara pembuatannya. Penjual akan buat demo sambil explain setiap langkah buat kklutarae. Menariknya penjual akan explain mengikut bahasa pembeli. Contoh macam aku dari Malaysia, so dia explain dalam bahasa Melayu. Peramah dan mesra pelanggan. Nak ambil video ataupun bergambar, diorang layan je. Sempoi sangat! Kagum betul bagaimana dari seketul madu yang keras ditarik menjadi belasan ribu helaian benang halus. Ada pelbagai pilihan inti seperti almond, walnut, peanut, chocolate dan lain-lain. Rasanya pun sedap dan tak manis sangat. Sesuai untuk bawa balik sebagai souvenir tapi kena pandai jaga supaya madu tu tak cair. Kalau cair nanti helaian benang tu dah tak nampak dan akan jadi keras. Hilang rasa rangupnya. Dalam gambar kotak basah sikit sebab aku frozen kan untuk bawa balik Malaysia. 😜



p/s: Mencabar betul buat entry pasal makanan ni. Asyik terliur ja 😭

2 comments:

demolina said...

Yang ni bila pergi..buat yang jepun please

Farhana said...

2 tahun lepas pergi. Baru nak update. Haha. Tunggu semua entry Korea habis dulu baru nak update Japan pulak.Hehe