Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 4, 2011

iNTeRViEw sEaSoN

Baru je lepas interview semalam. Tetiba harini dapat pulak panggilan interview. Debaran semalam pun masih belum hilang lagi, dah datang yang baru pulak. Hadoii.. Agaknya this month is the interview month kot. Tapi takpelah, mana la tahu ada rezeki aku, kan..hihi. Pengalaman 1st interview? Ermm malas cerita la. Biasa je kot. Mungkin next time kalau aku takdak idea untuk tulis apa kat blog, aku akan cerita, ok? Sempena dengan musim interview ni, aku nak share la sikit some basic tips for interview. lebih kepada tips untuk diri aku sendiri sebenarnya. Sebagai peringatan. Kalau korang ada nak tambah tips lain, silalah leave your comment ye. Sharing is caring!


1. Dress up! 
Penampilan sangat3 penting. Rasanya kalau kita pakai selekah, agak2 orang tu nak ambik kita kerja ke?? Tapi jangan over sangat pulak. Just simple and nice je. At least, sejuk la mata interviewer tu tengok kita kan. So, mood dia pun akan jadi baik. Bila mood ok takde la dia akan tanya soalan yang tough2. Haaaa, nampak tak sangkut pautnya..haha..



2. Arrive on time!
Yang ini lagi penting. Jangat terlebih awal sangat pulak. Tak bagus juga tu kalau awal sangat. Sebaiknya sampai dalam 30 minit or 15 minit awal supaya nanti takde la gelabah sangat kan. Sempat la nak baca jampi serapah or doa2 sebelum masuk. Ingat, jangan sesekali lewat!!!! Lewat boleh menunjukkan kurang rasa tanggungjawab, kurang hormat, kurang minat dan kurang segalanya lah.


Greet properly.

3. Don't talk too much!
Time jawab soalan tu jangan la meleret2 pulak. Buang masa interviewerje. Dah la ramai menunggu kat luar tu. Tapi jangan terlalu pendek sebab kalau pendek sangat nanti boleh disalah anggap low communication skill plak. Nanti dia lagi tanya banyak soalan. So jawapan tu biar ringkas dan padat.

Ringkas dan padat.
  
4. Be confidence!
Kita melangkah je masuk dalam bilik tu, interviewer tu dah tau dah mesti kita nervous (under pressure), so misi utama dia ialah dia nak tengok kita boleh speak confidently tak. Kalau kita boleh menjawab dengan baik dan yakin dengan jawapan kita walaupun sebenarnya kita tak jangka pun soalan tu akan ditanya, itu dapat menunjukkan kepada interviewer bahawa kita boleh manage diri kita bila under stress. So, be calm!

Relax and cool.

Ok, itu je la 4 basic tips for interview yang aku rasa the most important things yang kita perlu beri perhatian semasa menghadapi interview. Apa2 pun harus di ingat bahawa:-

FIRST IMPRESSION IS THE MOST IMPORTANT!!!


No comments: